Nuffnang Ads

Tuesday, October 18, 2011

DHUHA YANG CERAH, DAN PASTIKAH MAGHRIB ITU AKAN MENYENANGKAN?

1. Sebagaimana dimaklumi, kejadian manusia bersandarkan kepada kaedah yang digambarkan dalam maksud ayat 54 Surah Ar Rum. "Allah yang menciptakan kamu bermula dengan keadaan lemah, selepas berkeadaan lemah itu Dia menjadikan kamu kuat. Setelah itu Dia menjadikan kamu lemah pula serta tua beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya dan Dialah jua yang Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa."

3. Kehidupan seorang bayi yang lemah amat memerlukan sokongan ibu bapanya bagi perkembangan roh (spiritual), jasad (emosi) dan akal (mental). Pastikah perkembangan bayi itu sempurna? Cuba renungkan maksud ayat 1 hingga 6 Surah Al A’la di bawah. "(1) Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat kekurangan). (2) Yang telah menciptakan (sekalian makhlukNya) serta menyempurnakan kejadiannya dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya. (3) Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk-makhlukNya) serta memberikan hidayat petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya). (4) Dan Yang telah mengeluarkan tumbuh-tumbuhan untuk binatang-binatang ternak. (5) Kemudian Dia menjadikan (tumbuh-tumbuhan yang menghijau) itu kering (berubah warnanya) kehitam-hitaman. (6) Kami sentiasa menjadikan engkau (wahai Muhammad) dapat membaca (Al-Quran yang diturunkan kepadamu dengan perantaraan Jibril), sehingga engkau (menghafaznya dan) tidak lupa."

6. Maksud ayat (1), (2) dan (3) isyarat perlunya roh (spiritual) manusia, manakala (4) dan (5) isyarat perlunya jasad (emosi) manusia dan (6) isyarat akal (mental) manusia perlu dikembangkan.
7. Justeru harapan yang tinggi kepada bayi yang lemah menjadi remaja yang kuat. Apakah yang kuat itu akan pasti menyenangkan ibu bapa? Pastinya perjalanan hidup seorang remaja akan mengharungi liku-liku yang mencabar. Jika keperluan roh (spiritual), jasad (emosi) dan akal (mental) dipenuhi pastinya seorang remaja akan berpotensi seperti mana gambaran dalam maksud ayat 162 Surah Al An’am. "Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam."

9. Tugasan seorang anak yang menjadi harapan ibu bapa pasti akan menjadi kenyataan sebagaimana gambaran ayat 36 Surah An Nisa. "Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri."

No comments:

Post a Comment